‘Hef verbod op hypermarkt op’

De Nederlandse supermarkt is een benauwd winkeltje met een armoedig assortiment, vergeleken met de Franse hypermarkt. Niet alleen de consument heeft daar onder te lijden, ook de rest van de economie. Dat meldt Z24.

De Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO) adviseert Nederland al jaren om de Nederlandse winkelmarkt open te gooien. Dit gebeurt wederom in het dinsdag verschenen rapport ‘Going for Growth’. Er moet ruimte komen voor de enorme hypermarkten die we kennen uit België en Frankrijk, zo stelt de organisatie.

De geringe schaal van de Nederlandse winkelbedrijven maakt de sector zeer inefficiënt. De OESO heeft becijferd dat de arbeidsproductiviteit van onze detailhandel daardoor twintig procent onder het Europese gemiddelde ligt. Niettemin houdt Nederland vast aan het vijftig jaar oude beleid om geen winkels met levensmiddelen aan de rand van de stad toe te staan. Geen Albert Heijn naast de Praxis, geen Aldi naast IKEA, aldus Z24.

De Nederlandse provincies hebben in het Interprovinciaal Overleg (IPO) collectief afgesproken om de ‘weidewinkels’ te blijven verbieden. Via deze omweg is er dus nog steeds sprake van een landelijk moratorium op de mega supermarkt.

De overheid weert deze winkels met het argument dat door de concurrentie van de hypermarkt de levensmiddelenwinkels uit de binnenstad zullen verdwijnen. Daardoor zou ‘de loop’ uit de winkelstraat gaan.

Ahold onderneemt volgens Z24 met de AH XL-winkels een dappere poging om de hypermarkt op Hollandse schaal neer te zetten. 'Maar iedereen die wel eens in Frankrijk of de VS heeft gewinkeld, weet dat de extra large van Albert Heijn maar een krap maatje is.'

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

RetailTrends


Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!