Britse consumenten geven minder geld uit aan fair-trade producten, vanwege de toenemende inflatie. In Nederland is daar nog niets van te merken, aldus Z24 donderdag.
De Britse tak van accountantsbureau PriceWaterhouseCoopers constateerde onder consumenten in Groot-Brittannië een teruggang in aankopen van groene of fair-trade producten. De gestegen benzine- en dieselprijzen zou de relatief duurdere fair-trade spullen minder aantrekkelijk maken.
De Nederlandse bestedingen aan fair trade nemen niet af, menen Stichting Max Havelaar en Albert Heijn. "Vooralsnog hebben wij niet het idee dat er minder koopbereidheid zou zijn van Max Havelaar-producten", zegt een woordvoerder van de gelijknamige stichting, die verkoopcijfers binnen krijgt van de winkels die haar producten met fair-trade keurmerk verkopen. De stichting hoopt binnenkort over verkoopcijfers over de afgelopen 5 maanden te beschikken. Een woordvoerder van Albert Heijn liet weten dat er geen opvallende ontwikkelingen zijn met fair-trade producten in de supermarkten.
Lees ook: Voedselprijzen 6,3 procent hoger
‘Inflatie laat bestedingen fair trade ongewijzigd’
Gepubliceerd op 26 juni 2008 om 00:00
Reacties 0