HEMA snelste stijger in werkgeversonderzoek

Werknemers van warenhuisketen HEMA zijn erg tevreden over ‘hun’ bedrijf. De tevredenheid bij de keten steeg het snelst van alle bedrijven met meer dan duizend werknemers, zo blijkt uit het onderzoek Beste Werkgevers 2008, in opdracht van Effectory en Volkskrant Banen.

Algemeen directeur Ronald van Zetten is verrast dat de algemene tevredenheid bij zijn bedrijf zo gestegen is. “Hij was al hoog, maar hij is toch nog met 0,4 procentpunt gestegen. Nu is hij 7,9.” De grootste stijging zat bij de vraag over hoe mensen de organisatie beleven, vertelt Van Zetten. “Ze zijn nog trotser, nog loyaler dan het jaar ervoor, ze vinden hun werkomgeving uitdagend en ze zijn tevreden over hoe we hen informeren. Dat vind ik wel interessant, omdat we de laatste jaren veel van onze medewerkers hebben gevraagd. Een fusie, een overname én een verzelfstandiging, dat zijn toch geen alledaagse dingen.”

De belangrijkste verklaring voor het succes is volgens Van Zetten dat medewerkers worden gewaardeerd. “Dat laten we ze regelmatig merken. We benadrukken vooral positieve dingen en dan pas geven we aan wat beter zou kunnen.” Maar Van Zetten ziet ook een andere verklaring. “We proberen onze mensen en hun meningen altijd heel serieus te nemen. Die combinatie, dat er én veel gebeurt, maar dat we toch ook gewoon heel dicht bij elkaar zijn gebleven, dat heeft er volgens mij voor gezorgd dat we veel onvrede hebben kunnen voorkomen.”

Van Zetten vertelt dat het bedrijf de afgelopen jaren veel aandacht heeft besteed aan de basisprocessen in het bedrijf. “Daarbij noem ik graag expliciet onze logistieke organisatie; die kan zich nu internationaal meten de beste retailers.”

Wat het bedrijf van de andere organisaties onderscheidt, is dat HEMA altijd heeft vastgehouden aan dezelfde visie, ondanks alle veranderingen, vindt Van Zetten. “Er zijn denk ik weinig bedrijven met zo’n oersterke signatuur. Loop onze winkels binnen en je ziet het meteen: de mensen houden het merk in stand.” Dit komt volgens Van Zetten doordat het een echt familiebedrijf is. “Van veel mensen die bij ons werken, hebben de ouders hier ook gewerkt en veel van hun kinderen komen er later ook werken. Vader of moeder vertelt er thuis trots over. Daar kun je niet op sturen. Dat gebeurt gewoon. Het maakt ons volgens mij wel uniek. Dat maakt ons tot wie we zijn. Echt HEMA.”

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

RetailTrends


Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!