Fabrikanten van levensmiddelen als Unilever, Danone en Coca-Cola hebben in 2007 goed verkocht. De omzet van de vijftig wereldwijd grootste producenten van consumentengoederen nam gemiddeld met 9,5 procent toe. Dit bleek gisteren uit onderzoek van adviesbureau OCC Strategy Consultants, meldt het Algemeen Dagblad dinsdag. De onderzoekers spreken van een recordgroei. Heineken en Unilever hebben zich volgens hen onder de beste vijftien geschaard.
De omzetgroei van de grote merken is volgens de onderzoekers toe te schrijven aan een aantal oorzaken. De bedrijven concentreren zich in de westerse markt weer op hun succesmerken en spelen goed in op de trends onder consumenten. De opkomende buitenlandse markten zorgen daarnaast voor een bijdrage aan de groeicijfers. Tot slot kon de omzet toenemen doordat de fabrikanten de prijsstijgingen doorberekenen in hun verkoopprijzen.
Het rapport wijst erop dat ook de meeste supermarkten de prijsstijgingen doorberekenen, waardoor de consument uiteindelijk de rekening betaalt. Hierdoor stijgt volgens de onderzoekers de inflatie. Voor 2008 verwachten zij geen records vanwege de onzekere economische omstandigheden en de stijgende grondstofprijzen.
Dat vermoeden wordt bevestigd door onderzoeksbureau GfK. Vooral de goedkope supers, zoals Dirk en Aldi, zullen meer klandizie krijgen. Bovendien kopen consumenten vaker de huismerken en goedkope C-merken in de supermarkt.
Levensmiddelenfabrikanten boeren goed
Gepubliceerd op 8 juli 2008 om 00:00
Reacties 0