Consument wordt overspoeld met zinloze keurmerken
Gepubliceerd op 24 februari 2005 om 00:00
Er bestaan zoveel keurmerken, dat de consument door de bomen het bos niet meer ziet. Reden voor het ministerie van Economische Zaken om op de website www.staiksterk.nl een overzicht te geven. Een wassen neus, zegt Sytske de Waart van Goede Waar & Co. Bedrijven die dat niet willen, worden niet vermeld. Zelf wil het bedrijf een onafhankelijke kaart uitbrengen met goede en slechte keurmerken. MarketingTribune zette de meest betekenisloze keurmerken vast op een rij.De top-10 begint met Der Grune Punkt dat alleen in Duitsland betekenis heeft. CFK-vrij zijn alle spuitbussen inmiddels, ook die zonder dit logo. Goedgekeurd Keurmerkinstituut is zo breed inzetbaar dat het niets meer zegt. De logo`s van Bonduelle en Ecofresh zijn zelf bedacht en niet onafhankelijk te controleren. Chloorvrij gebleekt papier kent per fabrikant een eigen logo en er is geen controle op het bleekproces. Aluminiumkringloop blijkt in de helft van de gevallen niet recyclebaar. Dolfijnvriendelijk gevangen tonijn is ook geheel zelf verzonnen en wordt niet gecontroleerd. PVE/IKB zegt niets over het welzijn van de betroffen varkens en Environmental Care op houten speelgoed tot slot is ook zonder controle.
Reacties 0