Weinig avondklanten in supermarkten

De Nederlandse consument doet ’s avonds weinig boodschappen in de supermarkt. In 2004 bereikte de avondomzet een diepterecord sinds de invoering van de langere openingstijden in 1996. Het gemiddelde omzetaandeel daalde vorig jaar naar 9,1 % tegen 9,5% in 2003 en 10,4% in topjaar 1999. Dit blijkt uit onderzoek van het onderzoeksbureau GfK. “Er is absoluut sprake van een trend. De openingstijden zijn niet voor alle supermarkten gelijk, dus dat heeft wel invloed op de cijfers”, zegt Joop Holla, directeur van GfK. De teruggang in avondomzet komt volgens Holla door het gevoel van onveiligheid bij het winkelen tijdens de avonduren. “Met name in grote steden lijken gezinnen met kinderen niet zo laat nog naar de supermarkt te willen”, aldus Holla. Volgens het onderzoek van GfK wordt 40,4% van de omzet behaald tijdens de ochtenduren en 50,5% tijdens de middaguren.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!