Weinig avondklanten in supermarkten
Gepubliceerd op 25 februari 2005 om 00:00
De Nederlandse consument doet ’s avonds weinig boodschappen in de supermarkt. In 2004 bereikte de avondomzet een diepterecord sinds de invoering van de langere openingstijden in 1996. Het gemiddelde omzetaandeel daalde vorig jaar naar 9,1 % tegen 9,5% in 2003 en 10,4% in topjaar 1999. Dit blijkt uit onderzoek van het onderzoeksbureau GfK. “Er is absoluut sprake van een trend. De openingstijden zijn niet voor alle supermarkten gelijk, dus dat heeft wel invloed op de cijfers”, zegt Joop Holla, directeur van GfK. De teruggang in avondomzet komt volgens Holla door het gevoel van onveiligheid bij het winkelen tijdens de avonduren. “Met name in grote steden lijken gezinnen met kinderen niet zo laat nog naar de supermarkt te willen”, aldus Holla. Volgens het onderzoek van GfK wordt 40,4% van de omzet behaald tijdens de ochtenduren en 50,5% tijdens de middaguren.
Reacties 0