Toch denkt de Zweedse keten voordeel te kunnen halen uit deze situatie, omdat klanten die normaal gesproken naar duurdere winkels gaan nu voor IKEA zouden kunnen kiezen. “Zo zijn we eerder ook door moeilijkere tijden gekomen. Maar er staan nu wel veel economische indicatoren op rood”, aldus Van der Poel. “We zullen nu meer moeten gaan adverteren met lage prijzen.”
Ook meubelketen Morres merkt dat de prijzen onder druk staan. “Mensen willen nog wel kopen, maar niet meer de duurdere producten”, zegt een woordvoerder. “Ze kiezen dan eerder voor een goedkopere bank. Het volume is daardoor nog goed, maar de omzet staat onder druk.”
Uit de hoek van Maxeda is echter een heel ander geluid te horen. “We merken wel iets van teruggang, maar lang niet zo heftig als de cijfers van het CBS laten zien”, stelt een woordvoerder van het concern waar onder meer de Bijenkorf en V&D onder vallen. “Ook zijn er geen verschillen tussen de gewone en de luxe goederen. Maar als ik zo die CBS-cijfers zie, is het erg spannend wat er gaat komen.”
Lees ook: Consument ziet het niet meer zitten
Reacties 0