Pearle is al 10 jaar succesvolle franchiseformule
Gepubliceerd op 25 februari 2005 om 00:00
De Nederlandse Franchise Vereniging riep Pearle in 2004 uit tot beste franchiseformule van het jaar. De opticienketen kreeg de prijs omdat zij meer dan tien jaar succes heeft in de branche. De keten telt meer dan 200 vestigingen, waarvan ongeveer driekwart door franchisenemers wordt geexploiteerd. Pearle is onderdeel van de Brilmij Groep, die meer dan 20 jaar ervaring heeft met franchisewerk. Van de aandelen van Pearl Europe is 99% in handen van de HAL Holding. Volgens Fred Wentzel van Pearle stelt zijn organisatie hoge eisen aan franchisenemers. Zo eist Pearle dat iedere franchisenemer een gediplomeerd opticien of optometrist is. Daarmee gaat Pearle in tegen de recente liberalisering van de detailhandel, waardoor iedere ondernemer brillen mag verkopen. Ondanks het grote aantal vestigingen ziet Wentzel nog ruime groeimogelijkheden. Er zijn nog zo`n 1.000 zelfstandige opticiens in Nederland, die op termijn in de problemen zullen komen. Zo is het assortiment niet altijd up-to-date en worstelen veel opticiens met hun opvolging. In beide gevallen kan Pearle uitkomst bieden, aldus Wentzel.
Reacties 0