Nieuwe technologie in consumentenelektronica beinvloedt consumentengedrag
Gepubliceerd op 25 februari 2005 om 00:00
Nieuwe technologie op het gebied van dvd, pvr en mobiele telefonie beinvloedt het gedrag van de consument. Hierbij zijn vier trends zichtbaar: van push naar pull, vervagende grenzen, onderdompeling in interactief entertainment en door de consument gecreeerde content. De trend van push naar pull is als die van het kopen van een krant naar het kopen van individuele berichten. Hieruit volgt het vermijden van ongewenste berichten, waaronder reclame. Internet is het ultieme pull medium; zo kunnen luisteraars kiezen uit 250.000 radiozenders van over de hele wereld. Vervagende grenzen zijn zichtbaar in vaker in elkaar overlopende vormen van mediaconsumptie. De helft van alle tv-programma`s wordt bekeken als secundaire activiteit; tegelijk leest men of zoekt op het internet. Onderdompeling in interactief entertainment maakt media-ervaringen steeds rijker. Consumenten willen zich betrokken voelen bij wat er in de media gebeurt, schermen worden groter en `binge viewing` wordt een probleem. Door de consument gecreeerde content grijpt juist terug naar de tijd dat de mens voor eigen entertainment zorgde door piano te spelen of spelletjes te doen.
Reacties 0