Brood- en banketzaken verwachten verdere sanering in branche

Gemiddeld realiseert een brood- en banketzaak de helft van de omzet middels de verkoop van brood. De verkoop van gebak en vlaaien vertegenwoordigt 31 % van de omzet en de verkoop van koeken is goed voor 5 %. De omzetaandelen van de verkoop van afgebakken producten en kant en klare producten zijn ten opzichte van de onderzoeksresultaten van twee jaar geleden beiden een procent gestegen. Dit blijkt uit een onderzoek van Van Es Marketing Services. Trends welke de ondervraagden het komende jaar verwachten zijn een verdere sanering van de branche, waarbij de kleine zelfstandige brood- en banketbakkers het moeilijk krijgen. Een verdere schaalvergroting zal plaatsvinden en de supermarkten zullen nog meer marktaandeel winnen. Door een toename van het aantal eetmomenten bij de consument biedt de markt voor vers belegde broodjes, kant en klare producten en de “snelle hap” marktkansen. Daarnaast zal de brood- en banketbakker meer in moeten spelen op luxe, kwaliteit en vakmanschap en is zelfbediening in opkomst. Het marktaandeel op de consumentenmarkt voor thuisgebruik van brood en banket staat al jaren onder druk. Van de consumentenbestedingen aan brood- en banketproducten wordt slechts eenderde bij de brood- en banketzaken besteed. Supermarkten varen er wel bij dat de consument meer en meer uit gemak brood en banket koopt. Het alles-onder-één-dak principe zorgt voor een afname van de omzet van brood- en banketproducten voor thuisgebruik via de brood- en banketbakkers. De afgelopen jaren is, mede door een toename van het aantal eetmomenten bij de consument, het buitenshuis nuttigen van brood- en banketproducten gegroeid. Brood- en banketspeciaalzaken zullen hier licht van profiteren, ook al zijn er diverse andere kapers op de kust zoals pompstations, horecaondernemers en stations. De vooruitzichten voor brood- en banketzaken zien er niet al te rooskleurig uit. Een sterk vergrijzende consument die de speciaalzaken bezoekt en een voortzettende concurrentie vanuit het supermarktkanaal zetten de branche verder onder druk. Inspelen op klantbehoeften en zich onderscheiden kunnen echter nieuwe kansen creëren. Specialisatie, samenwerking en schaalvergroting zijn dan ook de kernwaarden voor de moderne brood- en banketzaken. De segmenten directe consumptie, zelfbediening, luxe en gezond voedsel en voorverpakte producten bieden mogelijkheden. Daarnaast is het persoonlijke contact en de vakkennis een mogelijke klantbinder. In het jaar 2004 heeft 56 % van de respondenten een stijging van de omzet gerealiseerd ten opzichte van het voorgaande jaar. 18 % van de respondenten werd geconfronteerd met een dalende omzet. Voor het jaar 2005 verwacht 38 % van de ondernemingen een gelijkblijvende omzet. 7 % verwacht een daling en de overige 55 % een stijging van de omzet. De verwachtingen ten aanzien van de ontwikkeling van het netto bedrijfsresultaat lopen synchroon aan de omzetontwikkeling; 40 % verwacht een gelijkblijvend netto bedrijfsresultaat en 50 % een stijging.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!