HEMA houdt voortaan vijf procent in van elke leveranciersnota, 'voor ondersteuning van het marketingfund'. Dat heeft topman Ronald van Zetten leveranciers in een brief laten weten, meldt Het Parool vrijdag.
De HEMA lijkt zo een oplossing te hebben gevonden voor een deel van zijn financiële problemen, schrijft de Amsterdamse krant. Leveranciers moeten in het vervolg vijf procent van hun HEMA-inkomsten aan het bedrijf afdragen voor 'marketingkosten'.
Uit het marketingfonds worden reclamekosten betaald, maar ook campagnes rond de uitbreiding van het aantal filialen. ''De HEMA schrijft dat wij van die bijdrage ook profiteren'', zegt een leverancier. Maar garanties dat de HEMA meer spullen zal afnemen, geeft het bedrijf niet.
Zijn bedrijf is al jaren leverancier van de HEMA. ''Ze hebben nog niets ingehouden", zegt hij, ''maar dat kan elk moment gebeuren. Ik stop dan meteen met mijn leveranties.'' Hij heeft contact met een andere 'vrij grote' HEMA-leverancier die 'er net zo over denkt'. Onderling contact tussen leveranciers is moeilijk omdat de HEMA contractueel weigert bekend te maken wie het warenhuis belevert. Om die reden wil de zegsman van de leverancier anoniem blijven.
Een woordvoerster van de HEMA bevestigt het bestaan van de brief, maar wil er weinig over zeggen. ''Dat is tussen ons en de leveranciers.'' Wel zegt ze toe dat de HEMA nooit 'eenzijdige' stappen zal ondernemen. Eerder dit jaar verlengde de HEMA echter zijn betalingstermijnen ook eenzijdig van zestig naar negentig dagen.
HEMA int marketinggeld bij leveranciers
Gepubliceerd op 11 augustus 2008 om 00:00
Reacties 0