Detailhandel heeft geen last van concurrentie op internet
Gepubliceerd op 28 februari 2005 om 00:00
De gevestigde detailhandel in de binnensteden heeft weinig last van concurrerende internetwinkels. Dat blijkt uit onderzoek van economisch geograaf Jesse Weltevreden van de Universiteit Utrecht. De helft van de winkeliers heeft zelf een website. Het doel van die website is om de naamsbekendheid te vergoten, de serviceverlening te verbeteren en een groter potentieel aan klanten te bereiken. Slechts 12% van de traditionele winkeliers verkoopt ook via de website. Dat doen zij niet erg goed, want hun aandeel in het totaal aan internetaankopen is slechts 14%. E-tailers zijn goed voor een aandeel van 34% en postorderbedrijven hebben 19% aandeel. Het internet heeft weinig invloed op de detailhandel, maar sommige winkeliers merken de online concurrentie wel degelijk. Volgens ruim tweederde van de winkeliers zal het aantal winkels in de binnensteden niet veranderen. Cd- en boekwinkels krijgen het naar verwachting echter zwaar. Uit onderzoek blijkt dat 5% van de internetters minder vaak een cd-winkel bezoekt en 12% minder boeken koopt door het internet. Een positief effect heeft het internet op het fenomeen `funshoppen`.
Reacties 0