CBL ontkent flinke winst door groenteverkoop

Supermarkten behalen geen excessieve winsten op de groenten die zij verkopen. Dat stelt adjunct-directeur René Roorda van het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL).

Volgens telerscollectieven voor paprika, aubergine en komkommers behalen supermarkten bijzonder grote marges op hun producten. Wanneer er overvloed is en de telersprijzen dalen, blijven ze in de supermarkt meestal gelijk. Zo betaalt de klant met een prijs van 4,92 per kilo nu 52 cent meer voor paprika's dan vorig jaar, terwijl de telers met een uitbetaling van 1,47 per kilo vier cent minder voor hun product ontvangen. Dat bleek vorige week uit cijfers van marktonderzoeksbureau GfK.

Supermarkten moeten sinds de prijzenoorlog hun winst zien te halen op verse artikelen, zegt branchedeskundige Gerard Rutte. Volgens Roorda van het CBL zijn de marges voor de supermarkten echter minder dan tien procent. Volgens hem blijft vooral veel geld bij tussenschakels hangen, zoals de transporteurs en afzetorganisatie The Greenery.

Dick Oosthoek van de Rabobank gelooft dat niet. Hij wijst op een onderzoek van het LEI van vorig jaar. Daaruit bleek duidelijk dat het groot­ste deel van de marge in de keten bij de laatste schakel terecht komt. De tussenschakels opere­ren rond de nulmarge.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

RetailTrends


Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!