Verpakking is belangrijke keuzefactor in supermarkt
Gepubliceerd op
28 februari 2005 om
00:00
Verpakkingen zijn een belangrijk reclamemiddel en niet alleen omdat ze aangeven waar op het schap een merk zich bevindt. Uit onderzoek van Hi Europe blijkt dat ruim 1 op de drie `on the go` (OTG) consumenten wordt beinvloed door de kleur en vorm van verpakkingen. Bij vrouwen is dat zelfs 37% en bij de leeftijdsgroep 18-34 jaar 43%. Zo blijkt dat 39% buitenshuis bijvoorbeeld een ander merk fleswater zou kiezen als hun favoriete merk niet in de bekende fles voorradig is. Wel staat de OTG-consument open voor verandering; 71% zegt een nieuwe verpakking van een favoriet merk minstens 1 keer te zullen proberen. Slaat de verpakking niet aan, kan is de klant soms voor altijd verloren. Belangrijk is vooral dat een merk opvalt op het schap. Gemiddeld scant de consument 1,8 meter schap per seconde. Dat betekent dat op een gemiddeld schap met vier merken per productcategorie en vier varianten per merk, elke verpakking 0,11 seconden aandacht krijgt. De verpakking vervult in die 0,11 seconden de rol van interface tussen belofte en waarmaking van die belofte en moet tegelijkertijd een emotionele en intellectuele respons creeren, die het keuzeproces positief beinvloedt.
Reacties 0