Het Platform Detailhandel Nederland wil dat de landelijke overheid met regels komt om het lossen bij winkels in de avond en vroege ochtend toe te staan. Nu gaan de individuele gemeenten hier nog over. Een woordvoerder van het Platform bevestigde vrijdag een bericht hierover in het Nederlands Dagblad.
Ondanks investeringen in stille trucks en geluidarme bestrating zijn er steeds meer gemeenten waar alleen rond de spitstijden mag worden bevoorraad, stelt het Platform verontwaardigd. "Dat is slecht voor de verkeersveiligheid, de luchtkwaliteit en het kost ons per jaar 500 miljoen euro extra wegens de noodzakelijke inzet van meer vrachtwagens." Een proef in twintig steden met duizend leveringen buiten de spits leverde volgens het Platform slechts één klacht op. Maar desondanks krijgen de winkels van veel gemeenten geen ruimere bevoorradingstijden.
De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) voelt niets voor een landelijke oplossing omdat de lokale verschillen tussen bijvoorbeeld een dorp en een stad te groot zijn. Ze ziet meer in het maken van afspraken tussen gemeenten en bedrijven op lokaal of regionaal niveau. "En dat gebeurt al", aldus een VNG-woordvoerster. De VNG is wel benieuwd naar de knelpunten die de detailhandel signaleert en wil daarover met het platform graag in gesprek.
Volgens verladersorganisatie EVO ligt de sleutel tot succes in een betere samenwerking tussen gemeenten en bedrijfsleven in de regio. "Het is maar de vraag of nieuwe landelijke regelgeving de oplossing is voor een lokaal probleem", aldus een woordvoerder. EVO gaat de komende maanden daarom samen met gemeenten en bedrijfsleven nieuwe projecten met nachtelijke distributie opzetten.
‘Laat winkel bevoorraden buiten spits’
Gepubliceerd op 22 september 2008 om 00:00
Reacties 0