Sintsnoepgoed doorn in het oog van ouders

De schappen liggen er weer vol mee: pepernoten, taaitaaipoppen en speculaasbrokken. Voor ouders van jonge kinderen een kwelling, want het is ook de aftrap voor het gezeur om cadeautjes, schoenen die gezet mogen worden en al dat lekkers, zo schrijft het Algemeen Dagblad vandaag.

Maar voor kinderen zelf is het ook niet gezond drie maanden lang met het sinterklaasfeest bezig te zijn, stelt pedagoge Rita Blaak van Opvoedbureau Midden-Holland. “De commercie wint het van wat goed is voor kinderen.”

De impact van Sinterklaas is ‘enorm’, stelt Blaak. “Het is voor kinderen een emotionele en zeer beladen periode. Daarom is het belangrijk dat het feest is afgebakend. Het is niet voor niets dat Sinterklaas met de stoomboot komt en weer gaat. Nu al merken we dat ouders vaker onze hulp inschakelen in december.”

De vroege pepernoten schieten veel ouders in het verkeerde keelgat, blijkt uit verschillende internetfora. “Kinderen worden veel te nerveus als ze zo vroeg al worden geconfronteerd met sintsnoepgoed”, schrijft ‘Dorien’ op de site van het consumentenprogramma Kassa, waar een levendige discussie aan het onderwerp is gewijd. Kinderen worden ‘helemaal gek gemaakt’, bevestigt Blaak. “Ze snappen niet dat ze nog weken moeten wachten. En dan valt ook nog eens die catalogus van de speelgoedwinkel op de mat.”

De supermarktbranche heeft geen boodschap aan de noodkreet van ouders. “Een supermarkt is er niet om kinderen op te voeden”, aldus Miranda Boer van het CBL.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!