CBL: Accijnsverhoging op bier jaagt consument grens over

De accijnsverhoging op bier zal grote gevolgen hebben voor supermarkten in de grensstreek. Door de accijnsverhoging van dertig procent per 1 januari 2009 wordt het verschil in accijns met de buurlanden nog groter en zal het aantal mensen dat over de grens hun inkopen doet toenemen. Dat schrijft het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) in een woensdag verstuurd persbericht.

Het CBL deelt hiermee de conclusie van het rapport van Ernst & Young in opdracht van het Centraal Brouwerij Kantoor.

In Nederland is de accijns op bier bijna drie zo hoog als in Duitsland. Na de accijnsverhoging neemt dat verschil nog verder toe en zullen nog meer consumenten de moeite nemen om over de grens bier te kopen. Het CBL vreest dat men dan ook meteen de dagelijkse boodschappen in de buitenlandse supermarkt doet.

Daarnaast heeft het CBL twijfels of de maatregel daadwerkelijk bijdraagt aan het terugdringen van de alcoholconsumptie door jongeren en probleemdrinkers. Het CBL verwacht meer effect van de plannen van het kabinet jongeren onder de zestien jaar die in het bezit zijn van alcohol strafbaar te stellen.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!