Nederlanders bezuinigen op boodschappen

De dagelijkse boodschappen zijn voor de Nederlander bezuinigingspost nummer één. Dit blijkt uit onderzoek dat TNS/Nipo in opdracht van Aegon Bank. Volgens het onderzoek wil 72 procent van de Nederlanders het komende jaar bezuinigen.

Na de dagelijkse boodschappen, door 44 procent genoemd als besparingspost, volgt zuinigheid met energie en water in huis (41 procent). Het laten staan van de auto en minder op vakantie gaan worden door bijna dertig procent genoemd. Opvallend is verder dat bijna twee derde van de ondervraagden heeft aangegeven aan het eind van de maand minder over te houden dan vijf jaar geleden.

Het gemak waarmee geld kan worden geleend, dat immers ook weer moet worden afgelost, werd door 59 procent als de belangrijkste oorzaak genoemd. Verder vindt ruim een vijfde dat Nederlanders te veel consumeren.

Volgens de onderzoekers zijn de financiële problemen ook te wijten aan de digitalisering van het betalingsverkeer. Ongeveer een derde van de Nederlanders zou minder grip op de uitgaven hebben door pinnen, internetbankieren en online betalen.

Om de uitgaven onder controle te houden pint een derde van de Nederlanders bewust een vast periodiek bedrag dat ze contant uitgeven.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

RetailTrends


Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!