Vroeger ondenkbaar maar nu werkelijkheid: gasten kunnen zich laten rondleiden achter de schermen bij McDonald’s. Dit is een van de uitkomsten van het nieuwe beleid dat Jo Sempels, topman van McDonald’s Nederland, in gang heeft gezet, zo bericht het Algemeen Dagblad.
Het gaat niet slecht met de hamburgerketen in Nederland. Zo ging de omzet van 2006 op 2007 omhoog van 474 naar 497 miljoen euro. Maar Sempels is niet tevreden. “We moeten harder groeien. We zijn met 220 vestigingen veruit de grootste fastfoodketen in Nederland. Maar het zal mij niet gebeuren dat ik op een dag wakker word en de concurrentie ineens even groot blijkt te zijn. Wij kunnen ons geen arrogantie veroorloven. Door de groei willen wij ons marktaandeel veiligstellen.”
Het zijn niet alleen de concurrenten die McDonald’s dwingen tot groei. Sempels: “Wij hebben eigenlijk méér last van het feit dat tal van andere bedrijven zich ook met het organiseren van verjaarspartijtjes zijn gaan bezighouden. Wij waren daar vele jaren geleden de eerste mee, nu doet de bakker op de hoek het ook. Wij laten nu onderzoeken hoe we het kinderpartijtje nieuw leven kunnen inblazen. We kijken bijvoorbeeld of we in vestigingen waar genoeg ruimte is, weer een aparte ruimte beschikbaar kunnen stellen voor de feestjes. In vestigingen in Alkmaar en Hoofddorp zijn we daar al mee aan het experimenteren.”
Het gezin als doelgroep was even een ondergeschoven kindje, beaamt Sempels. “Er zijn niet mínder gezinnen bij ons komen eten, maar ook niet meer. Dat komt doordat wij ons de afgelopen periode hebben gericht op de uitbreiding van de openingstijden in de avond en nacht. Die uren zijn nu eenmaal niet de tijden waarmee je meer gezinnen kunt binnenhalen.”
McDonald’s zet gezin weer op één
Gepubliceerd op 30 september 2008 om 00:00
Reacties 0