Winkelcentra Europa blijven groeien
Gepubliceerd op 27 oktober 2008 om 00:00
De opkomende markten van Rusland, Oekraïne en Turkije zijn samen goed voor 58 procent van de winkelcentrumvloeroppervlakte die tussen juli 2008 en eind 2009 wordt opgeleverd. Met een winkelcentrumvloeroppervlakte van 349,2 vierkante meter per duizend inwoners staat Nederland op de derde plaats van de lijst met gemiddelde beschikbare hoeveelheid winkelcentrum per duizend inwoners in Europa. Baldwin Poolman, Managing Partner van Cushman & Wakefield in Nederland zegt hierover: “Erg veel ruimte voor nieuwe ontwikkelingen is er in Nederland niet meer, dus er wordt vooral gekeken naar uitbreidingen en kwaliteitsverbetering van bestaande centra in plaats van dat er nieuwe winkelcentra worden gebouwd.”
Volgens Poolman heeft de kredietcrisis nauwelijks invloed gehad op de ontwikkeling van winkelcentra in Europa. “Maar naarmate de crisis langer duurt, kan de impact groter worden als ontwikkelaars de komende maanden moeilijker aan financiering kunnen komen. Bovendien zal de crisis invloed hebben op consumentenbestedingen, wat de vraag van retailers naar ruimte in winkelcentra zal beïnvloeden.”
Reacties 0