Supermarktconcern Ahold gaat in de Verenigde Staten experimenteren met kleinere supermarkten. Dat schrijft het Financieele Dagblad vandaag.
Ahold heeft daartoe voormalig AH-topman Sander van der Laan naar het land gehaald. Van der Laan ziet mogelijkheden voor gemakswinkels in Baltimore, Philadelphia of Boston. Vooralsnog richt hij zijn pijlen eerst op de voorsteden, waar volgens hem kansen liggen voor winkels met een kleiner vloeroppervlak.
De komst van het Britse Tesco heeft de Amerikaanse supermarkten aan het denken gezet. Met de Fresh & Easy-formule, buurtwinkels op korte afstand van elkaar, met de nadruk op vers en gezond, doet de Britse keten het goed in de VS. Sinds deze ontwikkeling, die een jaar geleden door Tesco is ingezet, onderzoeken andere supermarktbedrijven of zij eveneens met een kleinere formule succes kunnen boeken.
Naast Ahold kondigde ook Wal-Mart aan te experimenteren met een nieuw winkeltype om te bezien of het ook geld kan verdienen in kleinere marktgebieden.
Ahold test kleine winkels in VS
Gepubliceerd op 31 oktober 2008 om 00:00
Reacties 0