Nederlandse consumenten zijn deze maand weer iets pessimistischer geworden. De indicator van het consumentenvertrouwen daalde licht van -27 naar -29. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) dinsdag in zijn conjunctuurbericht. Vooral het economisch klimaat heeft zijn weerslag op het humeur van de consument. De koopbereidheid nam slechts een fractie af.
Het oordeel over het economisch klimaat is met drie punten gedaald en uitgekomen op -52. Het oordeel over de economie ligt nu ver onder het gemiddelde van de afgelopen twintig jaar (-12), maar is nog wel vijftien punten verwijderd van de laagste waarde ooit door het CBS waargenomen. De economische situatie in zowel de afgelopen twaalf maanden als de komende twaalf maanden werd in november iets negatiever beoordeeld dan in oktober.
Over de eigen financiële situatie in de afgelopen twaalf maanden zijn consumenten een stuk negatiever geworden. Ook de nabije toekomst ziet de consument wat somberder in. Daarentegen vonden consumenten het een iets gunstiger tijdstip voor het doen van grote aankopen, zoals meubelen, een wasmachine of een auto. Per saldo nam de koopbereidheid van consumenten in november slechts een fractie af en kwam uit op een waarde van -13.
De daling van het consumentenvertrouwen in november is bescheiden, maar het aantal consumenten dat in de komende twaalf maanden een stijging van de werkloosheid verwacht is voor de tweede achtereenvolgende maand fors gestegen. Verwachtte in september nog bijna tien procent van de ondervraagden een stijgende werkloosheid, in oktober liep dit op tot twintig procent om in november te stijgen naar ruim veertig procent.
Vertrouwen consument neemt iets af
Gepubliceerd op 25 november 2008 om 00:00
Reacties 0