Retail maakt zich op voor prijzenslag

De Nederlandse retail bereidt zich voor op een ware prijzenslag. Consumenten kunnen daarom beter de hand nog even op de knip houden, zo adviseert het Algemeen Dagblad woensdag. Volgens Ad van Beek, directeur van adviesbureau RetailMatch, zijn de voorbereidingen voor de uitverkoop in volle gang.

De hele detailhandel gaat stunten met prijzen, zegt Van Beek. Winkeliers gaan ervan uit dat vanaf januari de omzetten spectaculair dalen. Om voor die tijd van hun oude voorraden af te zijn, beginnen de winkeliers eerder met de uitverkoop, verwacht de directeur. “De angst met spullen te blijven zitten heerst overal. Dus als een winkelier begint met de uitverkoop, zal de rest direct volgen.”

Ook GfK rekent op een prijzenfestival. Vooral in sectoren waar veel concurrentie is tussen ketens, denkt Joop Holla van het marktonderzoeksbureau. “Dan denk ik aan de kledingbranche en bouwmarkten. Als de kerstverkopen binnenkort tegenvallen, dan verwacht ik dat binnen een paar weken de prijzenslag begint.” Hij houdt er rekening mee dat de prijzenslag zich uitbreidt naar de supermarkten.

Met lage prijzen alleen, krijg je de klant niet in de winkel, stelt Van Beek. Meer service en aandacht moeten meer prioriteit krijgen, meent hij. “Daarmee onderscheidt de goede winkelier zich. Voor de consument is de crisis dus ook een zegen.”

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!