Gedupeerde klanten in Europa moeten makkelijker gezamenlijk een foute fabrikant of organisatie kunnen aanpakken. Dat stelde EU-commissaris Meglena Kuneva (Consumentenbescherming) donderdag. "De huidige situatie is duidelijk onvoldoende", vindt Kuneva. Het blijkt voor consumenten vaak erg lastig vergoeding te krijgen als bijvoorbeeld een bank al haar klanten vijf euro te veel aanrekent of een bedrijf misleidende advertenties plaatst.
De meeste consumenten willen niet zelf een rechtszaak starten voor een bedrag onder de duizend euro. Wel wil 76 procent meedoen met een gezamenlijke zaak, zo blijkt uit enquêtes van de Europese Commissie.
De groepsacties zijn nu alleen mogelijk in dertien van de 27 EU-landen, waaronder Nederland. Maar ook hier is de regeling niet perfect, vindt de Europese Commissie. Zo konden in de groepsactie over Spaarlease geen gedupeerde klanten meedoen uit België of Duitsland.
De Consumentenbond is voor de plannen van Kuneva, maar vindt het teleurstellend dat er weinig concrete voorstellen in staan. De bond pleit al langer voor een beter collectief actierecht. Zo wil de bond dat collectief schadevergoeding kunnen eisen. Eerder publiceerde EU-commissaris Neelie Kroes (Concurrentie) een plan om schadevergoeding mogelijk te maken van bedrijven die een illegaal kartel vormden, zoals bijvoorbeeld enkele bierbrouwers in Nederland een paar jaar geleden.
Brussel wil groepsclaims vergemakkelijken
Gepubliceerd op 28 november 2008 om 00:00
Reacties 0