Nederland telt jaarlijks steeds iets minder winkels. Lag het aantal retailers in 1987 nog op 92 duizend, twintig jaar later stond de teller op 83 duizend. Per jaar is dat een daling van 0,5 procent. Dat heeft sociaal-economisch beleidsonderzoeksbureau EIM berekend, in samenwerking met het Hoofdbedrijfschap Detailhandel.
De werkgelegenheid groeide in dezelfde periode jaarlijks juist met 1,5 procent, wat duidt op een flinke schaalvergroting binnen de branche. De verversing in de sector, waarbij oude bedrijven stoppen en nieuwe starten, bedroeg de afgelopen twintig jaar gemiddeld ruim zeven procent. De laatste tien jaar lag de verversing hoger dan in de jaren daarvoor.
Geven de onderzoekscijfers een algemeen beeld van de retail, per branche zijn er duidelijke verschillen geconstateerd. Zo groeide het aantal winkels in kinderkleding, natuurvoeding en reformproducten het snelst en kromp het aantal vestigingen met melk- en zuivelproducten, wild- en gevogelte, herenkleding en kledingstoffen het flinkst.
Lees ook: Retail biedt jaarlijks 1,5 procent meer banen
Aantal winkels neemt elk jaar af
Gepubliceerd op 28 november 2008 om 00:00
Reacties 0