De Consumentenautoriteit (CA) gaat dit jaar de strijd aan met misleidende en agressieve telemarketingactiviteiten en verkoopdemonstraties. De waakhond voor de belangen van de consument liet maandag weten zich in 2009 daarop te richten.
De organisatie, ook bekend van website ConsuWijzer, zegt dat veel mensen last hebben van misleidende en agressieve telefonische verkoop en dat verkoopdemonstraties voor onder andere vakantieclubs tot hoge schadebedragen leiden.
''De nieuwe wet die oneerlijke handelspraktijken moet tegengaan, geeft ons mogelijkheden om hiertegen op te treden'', aldus Marije Hulshof, directeur van de CA. Ook sms-diensten en garantie zijn onderwerpen waarover de CA nog steeds veel klachten ontvangt. Ook daarop richt de organisatie zich het komend jaar.
De CA liet vorig jaar een onderzoek naar oneerlijke handelspraktijken uitvoeren. Daaruit blijkt dat misleidende en agressieve telefonische verkoop hoog scoorde. Het aantal slachtoffers daarvan noemt de CA hoog (810 duizend slachtoffers in 2008) en ook het gemiddelde schadebedrag is 'relatief hoog' met 98 miljoen euro per jaar.
Consumentenautoriteit pakt telemarketing aan
Gepubliceerd op 27 januari 2009 om 00:00
Reacties 0