Er klopt weinig van de algemene voorwaarden die woonwinkels hanteren. Dat heeft de Consumentenautoriteit geconstateerd na onderzoek met haar Belgische en Luxemburgse zusterorganisaties.
De retailers doen klanten tekort door verboden clausules over lange leveringstijden, korte garantieperiodes en beperkte aansprakelijkheid. Bij vier woonwinkels, met gezamenlijk honderdnegentig Nederlandse vestigingen, zijn in totaal 38 overtredingen gevonden in de algemene voorwaarden.
Menig winkelier gaf zichzelf bijvoorbeeld een onredelijk lange of vage leveringstermijn, wat onwettelijk is. Ook meldden de algemene voorwaarden nogal eens dat het geleverde product niet hetzelfde hoefde te zijn als het bestelde product. Maar de consument heeft daar wel degelijk recht op.
De winkeliers beperkten ook te vaak hun aansprakelijkheid en eventuele schadevergoedingen. De garantie lieten ze nogal eens onterecht ingaan op de factuurdatum in plaats van de leverdatum.
In België en Luxemburg bleken dezelfde problemen. In België was één op de vier winkeliers in de meubelbranche in overtreding met de levertijd en garantietermijn. "Door onder meer te zorgen voor betrouwbare algemene voorwaarden hopen de consumententoezichthouders de Benelux-consument meer vertrouwen te bieden bij het doen van grensoverschrijdende aankopen", aldus de diensten in een verklaring.
De Consumentenautoriteit, onderdeel van het ministerie van Economische Zaken, overweegt eind dit jaar opnieuw samen te werken met de Belgische en Luxemburgse diensten bij een grootschalige internationale controle van een branche.
Woonwinkels rommelen met algemene voorwaarden
Gepubliceerd op 17 februari 2009 om 00:00
Reacties 0