De Belgische vete tussen Delhaize en Unilever blijkt beide partijen schade op te leveren. Nadat de levensmiddelengigant Unilever een forse prijsverhoging wilde doorvoeren, verdween een groot aantal Unilever-producten uit de schappen van Delhaize. Trouwe klanten van de grootgrutter kiezen voor alternatieven, terwijl een ander deel de wijk neemt naar concurrerende supermarkten.
Dat blijkt uit onderzoek van marktonderzoeksbureau Brandhome onder klanten van Delhaize. Volgens het bureau – dat naar eigen zeggen niet in opdracht van een van de ruziënde partijen op onderzoek uitging – trekt de helft van de Delhaize-klanten zich niets aan van de verdwenen Unilever producten. Dit is slecht nieuws voor het Brits-Nederlandse concern.
Zorgelijk voor Delhaize is echter dat liefst 31 procent van zijn klanten aangeeft hun verdwenen Unilever-spullen nu in een andere winkel te gaan halen. Daarvan zou veertig procent uitwijken naar de Colruyt, een om zijn lage prijzen bekendstaande winkelketen.
“Hier geldt het spreekwoord van de drie honden en het been, met voorlopig Delhaizes concurrent Colruyt als grote winnaar” aldus onderzoeker Saelens. Zowel Delhaize als Unilever wilden gisteren niet reageren op het onderzoek.
Merkenruzie schaadt Unilever en Delhaize
Gepubliceerd op 17 februari 2009 om 00:00
Reacties 0