Erotiekbranche profiteert van crisis

Vrouwen geven ondanks de crisis meer geld uit aan erotiek. Meerdere bedrijven noteren goede omzetten en betere financiële resultaten, zo meldde De Telegraaf woensdag.

Ladies Night, dat thuisparty’s verzorgt met erotische artikelen, haalde maar liefst 25 procent meer omzet dan een jaar geleden. En dat is helemaal niet zo raar, aldus directrice Yvonne Ubbink. "Waar op grote uitgaven wordt bespaard, zullen met name vrouwen meer uitgeven aan zichzelf en aan hun partner en vriendinnen. Avondjes stappen nemen af. Daarvoor komen avondjes met elkaar in de plaats.”

Ook de vrouwgerichte erotische winkels merken weinig tot niets van de kredietcrisis, aldus Ladies Night. Met name de ouderwetse, mangerichte seksshops maken moeilijke tijden door. Een van de oorzaken is het ineenstorten van de erotische dvd-industrie. Steeds vaker worden films van het internet gehaald.

De markt reageert daarop door de vrouwen meer en meer als volwaardig consument te zien. De verpakkingen van erotische artikelen worden bijvoorbeeld vaker afgestemd op vrouwen. En waar vroeger de bekende 'massagestaven' de boventoon voerden, gaat de interesse nu uit naar luxe en duurzame artikelen die samen met de partner zijn te gebruiken. Ook de verzorgende en intimiteit bevorderende producten zoals massagemiddelen doen het steeds beter.

Niet elk bedrijf in de sector vaart wel bij de crisis. Zo is het concern Playboy Enterprises het afgelopen jaar in de rode cijfers gedoken. In het vierde kwartaal van 2008 leed het bedrijf een verlies van 145,7 miljoen dollar, vergeleken met een verlies van 1,1 miljoen dollar een jaar eerder.  De omzet nam af met 23 procent van 85,9 miljoen dollar tot 69,8 miljoen dollar.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!