Reclame voor ongezonde producten die is gericht op kinderen tot twaalf jaar moet worden verboden. Daarvoor pleit de Consumentenbond, zo meldde Adformatie donderdag op zijn website.
De consumentenorganisatie komt met het pleidooi nu onderhandelingen tussen de bond en Federatie Nederlandse Levensmiddelenindustrie (FNLI) over een nieuwe reclamecode zijn vastgelopen.
De partijen kunnen niet eens worden over de leeftijdsgrens. De Consumentenbond zou graag zien dat reclame voor snoep, chips, koek en ijs niet meer gericht is op kinderen jonger dan twaalf jaar. De levensmiddelenindustrie wil niet verder gaan dan een leeftijdsgrens van zeven jaar.
Een hogere leeftijdsgrens dan zeven jaar is volgens FNLI-directeur Philip den Ouden niet zinvol. “Bij snoep en ijs gaat het om volgroeide markten waar reclame uitsluitend wordt ingezet om marktaandeel af te snoepen. Bovendien is er geen enkel wetenschappelijk bewijs voor een verband tussen reclame voor kinderen en overgewicht.”
Waar de FNLI en de Consumentenbond het maar niet eens kunnen worden met elkaar, daar hebben elf onafhankelijke fabrikanten uit eigen beweging de leeftijdsgrens al opgeschoven van zeven naar twaalf jaar. Het gaat onder meer om Coca-Cola, Mars, Danone, Kellogg’s en Unilever. De fabrikanten zouden goed zijn voor circa de helft van het advertentievolume in de sector.
Consumentenbond wil wet kidsmarketing
Gepubliceerd op 19 februari 2009 om 00:00
Reacties 0