Toeleveranciers aan de auto-industrie doen er goed aan niet af te wachten of de crisis misschien toch meevalt. Ze moeten onmiddellijk maatregelen nemen en misschien zelfs op zoek naar mogelijke overnameprooien. Dat concludeert strategisch adviesbureau Roland Berger op basis van een studie naar autotoeleveranciers wereldwijd, zo bericht de Telegraaf dinsdag. "De vraag is de komende twee jaar even niet wie er het meeste verdient, maar wie er blijft leven."
"Het onderzoek rekent vrij grondig af met de mythe dat het in leveranciersland eind 2010 wel weer beter zal gaan", stelt René Seyger, partner bij Roland Berger. "Een glazen bol hebben we niet, maar volgens de studie zullen de volumes pas in 2012 of 2013 weer op het niveau van 2007 zijn. Dat was een prima jaar."
Dat het momenteel slecht gaat wereldwijd, daar laat het onderzoek ook geen misverstand over bestaan. De omzetten bij de leveranciers van onder meer uitlaten, wielen, veren of schuifdaken liggen momenteel tussen de twintig en veertig procent lager dan vorig jaar. En dat terwijl de omzetten tot halverwege 2008 nog prima op peil bleven. "Het is echt oorlog. Er wordt her en der actie ondernomen om de concurrentie net dat kleine zetje te geven."
'Autosector trekt niet aan voor 2012'
Gepubliceerd op 10 maart 2009 om 00:00
Reacties 0