Iedereen die wel eens iets gekocht heeft in een online winkel van Albert Heijn of het postorderbedrijf Otto heeft gebruikgemaakt van de software van Joris Beckers van Fredhopper. Net als Google bedient zijn programmatuur dagelijks honderdduizenden bezoekers, maar bijna niemand heeft van zijn bedrijf gehoord. De onderneming ontwikkelt software die uitbaters van online winkels helpt hun spullen zo goed mogelijk uit te stallen.
Beckers vergelijkt online winkelen met het lopen door een distributiecentrum van Albert Heijn. “In principe zou je daar als klant alles kunnen vinden wat je zoekt. Er staan immers dezelfde producten als in de winkels. Alleen zijn ze verpakt in enorme dozen en staan ze op pallets. Dat winkelt niet heel prettig, al zijn er mensen die dit prefereren. Die kopen liever bij de Makro. Maar als je het beter presenteert, zul je meer verkopen. Wij helpen winkeliers daarbij.”
En die hulp is hard nodig, stelt Beckers. “Gemiddeld kan eenderde van de bezoekers van online winkels niet vinden wat ze zoekt. Die vertrekken weer. Ze kijken even en denken: ik snap het niet. En weg zijn ze.” Eenderde is heel veel, zegt Beckers. “Stel dat een op de drie bezoekers van een Albert Heijn het filiaal verlaat omdat ze niet kunnen vinden wat ze zoeken. Dat zou ondenkbaar zijn.” Retailers hebben veel geld geïnvesteerd in een mooie site. Als dan eenderde van hun klanten verdwaalt, verliezen ze geld. Dat is gek, zegt Beckers, want in een IKEA raakt niemand de weg kwijt. “Online verdwalen nog hele volksstammen.”
Reacties 0