Steeds meer non-food in super

Supers verrassen hun klanten steeds vaker met spullen die niks met eten of drinken te maken hebben. Volgens deskundigen, geraadpleegd door het Algemeen Dagblad, ziet de toekomst er zo uit: supermarkten gaan meer en meer non-food verkopen. Niet alleen discounters als Lidl en Aldi (dat onder meer computers aanbiedt), maar ook de duurdere concurrenten als Albert Heijn.

Supermarktdeskundige Gerard Rutte snapt wel waarom: “De levensmiddelenkoek groeit niet meer. Mensen kunnen zich niet oneindig volstoppen met voedsel. Als supermarkten willen groeien moeten ze landjepik plegen bij de concurrent. Óf hun assortiment verbreden.”

Nederlandse supermarkten zijn, vergeleken met de Franse hypermarchés bijvoorbeeld, aan de kleine kant. Voor een stofzuiger of tv is vaak nauwelijks plek. Toch voorspelt Laurens Sloot van het Erasmus Food Management Institute (EFMI) dat de Nederlander ze in de toekomst in de supermarkt vindt. Voor de ‘consument-met-weinig-tijd’ is het handig zo veel mogelijk verschillende producten bij elkaar te hebben.

Gerard Rutte vraagt zich af de supermarkten de goede weg inslaan. “Je kunt wel een koffiezetapparaat verkopen, maar tegen de Blokker kun je toch nooit op.”

Volgens Joop Holla van onderzoeksbureau GfK is de trend onstuitbaar. “Ik sluit niet uit dat Albert Heijn reizen gaat verkopen. Lidl biedt in Duitsland acht dagen Noordzee aan voor 99 euro. Bij ons gebeurt het in feite al: D-reizen is onderdeel van Dirk van den Broek.” Branchevervaging noemt Holla het. “Supermarkten verkopen kleding, bij IKEA vind je eten en de HEMA scoort steeds beter met levensmiddelen.” Voor een ding moeten de winkels oppassen: “Ze moeten wel herkenbaar blijven.”

Lees ook: HEMA ziet foodverkopen toenemen

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!