Het percentage Nederlanders dat voor levensmiddelen naar warenhuizen als V&D of HEMA gaat is met ruim twee procent gestegen naar 46,5 procent in 2008. Traditionele speciaalzaken staan hierdoor onder druk. Dat blijkt uit nieuwe cijfers van marktonderzoeksbureau GfK, zo meldt supermarktvakblad Distrifood.
Joop Holla, onderzoeksdirecteur van GfK, schat dat de stijging voor negentig procent voor rekening komt van HEMA. Hij stelt dat HEMA vooral sterk is in de versgroepen brood, banket, kaas en vleeswaren. De groei is mede te danken aan de nieuwe prijsstelling: ronde prijzen.
De warenhuizen zijn vooral populair bij de huishoudens met kinderen en een laag inkomen. Zij zijn goed voor 17,4 procent van de foodomzet van de warenhuizen. Een andere belangrijke groep zijn de jonge alleenstaanden: goed voor 8,2 procent. Deze groepen kopen juist niet bij de speciaalzaken. Het percentage Nederlanders dat bij de warme bakker koopt is gedaald van 49,9 procent in 2007 naar 47,1 procent.
Lees ook: Steeds meer non-food in super
HEMA ziet foodverkoop toenemen
Gepubliceerd op 11 maart 2009 om 00:00
Reacties 0