Hogere winstmarges supermarkt op melkprijs

De melkprijs voor consumenten is het afgelopen jaar met 17,5 procent gestegen. Een dergelijke stijging komt nauwelijks voor, volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). De melkveehouders zien amper iets terug van deze prijsstijging; het grootste deel komt terecht in de zak van supermarkten.

De prijs die boeren voor hun melk krijgen is in 2008 met slechts vijf procent gestegen. Landbouwdeskundige Cor Pierik van het CBS meldt in De Financiële Telegraaf dat hij verwacht dat supermarkten nu hun marge terug pakken die zij tijdens de zogenaamde supermarktoorlogen kwijt zijn geraakt. Ook kan het zijn dat de melkfabrieken een deel van de prijsstijging hebben veroorzaakt.

Melkveehouders zien de laatste maanden de prijs voor hun melk zakken, omdat de export afneemt door de economische crisis. Die prijsdaling is vooralsnog niet in de supermarkten te zien.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!