Eén op de negen producten wordt aan de kassa van een Belgische supermarkt verkeerd aangeslagen. Dat blijkt uit een onderzoek van de consumentenorganisatie Test-Aankoop, meldt de Belgische krant De Standaard.
Bij een steekproef in 2000 lag het aantal fouten drie keer zo laag. De vakorganisatie van de distributiesector Fedis trekt de resultaten in twijfel.
Uit het onderzoek bij 75 supermarkten blijkt dat twaalf procent van alle gecontroleerde producten een verkeerde prijs kreeg op de bon. Of: per negen verkochte producten betaalt de consument een verkeerde prijs. In de meeste gevallen is de fout in het nadeel van de klant.
Test-Aankoop vindt de fouten op de kastickets ‘onaanvaardbaar’ en eist nu dat de grote winkelketens het nodige doen om elke vergissing te voorkomen.
Van alle bezochte zaken maakte 89 procent minstens één vergissing op de tickets. De meeste fouten komen ook voor bij producten die in promotie staan of via snelverkoop aangeboden worden.
De winkels van Louis en AD Delhaize en GB Express gaan het vaakst in de fout. Het minst in de fout gaan Lidl, Makro, City Delhaize, Colruyt, Aldi en Match.
Klant Belgische super betaalt vaak te veel
Gepubliceerd op 27 maart 2009 om 00:00
Reacties 0