Ahold neemt Tsjechische activiteiten op de schop
Gepubliceerd op 28 april 2009 om 00:00
Er zijn geen plannen om de Tsjechische activiteiten in zijn geheel af te stoten, aldus een woordvoerster van het concern tegenover de zakenkrant. De maatregelen zijn nodig om de winstgevendheid van de winkels daar op te krikken.
In de laatste drie maanden van 2008 daalde de vergelijkbare omzet bij Albert/Hypernova met 3,1 procent. De omzet bedroeg voor heel 2008 1,8 miljard euro en het bedrijfsresultaat kwam uit op één miljoen euro. Topman John Rishton zei tegen analisten ervan uit te gaan dat de divisie dit jaar mogelijk een verlies zal leiden.
De concurrentie in Tjechië en Slowakije is erg groot. Bovendien doen minder consumenten boodschappen bij de supergrote vestigingen van Ahold in de regio. In totaal zullen 56 Hypernova-vestigingen worden omgebouwd tot Albert-filialen. Daarvan hebben al 45 vestigingen een metamorfose ondergaan.
De reorganisatie zal lijken op de bedrijfsvoering van de supermarktformules in Nederland (Albert Heijn) en de Verenigde Staten (Stop&Shop/Giant-Landover/Giant-Carlisle). De focus zal liggen op meer verse producten, een groter aanbod huismerkartikelen en vergroting van de service.
Reacties 0