Ahold neemt Tsjechische activiteiten op de schop

Supermarktconcern Ahold gaat de activiteiten in Tsjechië reorganiseren. Zo gaat het concern de twee supermarktketens Albert en Hypernova dit jaar samenvoegen onder de vlag van Albert. In totaal zullen 21 slechtrenderende vestigingen van de ruim driehonderd winkels in totaal worden afgestoten, zo bericht het Financieele Dagblad dinsdag.

Er zijn geen plannen om de Tsjechische activiteiten in zijn geheel af te stoten, aldus een woordvoerster van het concern tegenover de zakenkrant. De maatregelen zijn nodig om de winstgevendheid van de winkels daar op te krikken.

In de laatste drie maanden van 2008 daalde de vergelijkbare omzet bij Albert/Hypernova met 3,1 procent. De omzet bedroeg voor heel 2008 1,8 miljard euro en het bedrijfsresultaat kwam uit op één miljoen euro. Topman John Rishton zei tegen analisten ervan uit te gaan dat de divisie dit jaar mogelijk een verlies zal leiden.

De concurrentie in Tjechië en Slowakije is erg groot. Bovendien doen minder consumenten boodschappen bij de supergrote vestigingen van Ahold in de regio. In totaal zullen 56 Hypernova-vestigingen worden omgebouwd tot Albert-filialen. Daarvan hebben al 45 vestigingen een metamorfose ondergaan.

De reorganisatie zal lijken op de bedrijfsvoering van de supermarktformules in Nederland (Albert Heijn) en de Verenigde Staten (Stop&Shop/Giant-Landover/Giant-Carlisle). De focus zal liggen op meer verse producten, een groter aanbod huismerkartikelen en vergroting van de service.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!