Winkelketens en zelfstandige winkeliers kunnen zich weer inschrijven voor de Retail Jaarprijs 2009. Hiermee profiteren zij een jaar lang van de publiciteit die gepaard gaat met hun deelname en eventuele uitverkiezing. Mede dankzij mediapartners als RetailTrends en Elsevier Retail en de grootschalige aandacht in overige landelijke en lokale media is die publiciteit gegarandeerd.
Uit de praktijk blijkt ook dat deelname veel enthousiasme losmaakt onder het personeel en dat zij zich erg betrokken voelen bij de verkiezing. Motivatie en prestatiedrang varen daar wel bij. Ook klanten voelen deze betrokkenheid; ze raken geïnteresseerd en het klantencontact wordt intensiever. Bovendien neemt naamsbekendheid toe (met name in het geval van de zelfstandige winkelier), waardoor nieuwe klanten de winkels makkelijker weten te vinden.
Er worden prijzen uitgereikt in de categorie Vakjuryprijzen, waarbij een deskundige en onafhankelijke jury de kandidaten beoordeelt op onderdelen waarop een winkel(keten) zich kan onderscheiden van de concurrentie, zoals het gevoerde strategisch beleid en klanttevredenheid. Voor de categorie Publieksprijzen brengen jaarlijks circa 800.000 consumenten online hun oordeel uit. Ook mag elke winkel die niet langer dan twee kalenderjaren binnen de Nederlandse detailhandel operationeel is deelnemen aan de categorie Beste Starter. Voor de KCH Human Capital Award selecteert de jury zelf geschikte kandidaten.
De Stichting Retail Jaarprijs heeft als voornaamste doelstellingen het bijdragen aan het imago van de retail, kennisverbreding binnen de sector en het stimuleren van innovatief denken onder de winkeliers. In 1996 werd de Retail Jaarprijs voor het eerst uitgereikt en inmiddels is deze uitgegroeid tot de meest prestigieuze en belangrijkste onderscheiding in de detailhandel. De uitreiking van deze prijzen vindt jaarlijks plaats tijdens het Retail Jaarprijs Gala, dit jaar op 11 november.
Inschrijving Retail Jaarprijzen gestart
Gepubliceerd op 29 april 2009 om 00:00
Reacties 0