Marktkooplui zuchten onder crisis

Er gaat geen dag voorbij of een marktkoopman moet zijn kraam noodgedwongen opdoeken. De handelaren slagen er onvoldoende in koopjesjagers te lokken, stelt Henk Achterhuis van de Centrale Vereniging voor de Ambulante Handel (CVAH) in het Algemeen Dagblad.

Consumenten kiezen tijdens de economische crisis voor discounters als Aldi en Lidl, en doen aankopen via internet. De markt waar ‘tien kramen met zwembroeken naast elkaar staan’ worden genegeerd. Die vind je vooral in de Randstad, aldus de branchevereniging.

Volgens Achterhuis zijn er veel te veel kooplieden die vrijwel identieke sokken, broeken en overhemden verkopen. “Zij hebben het zwaar.” Het gaat in totaal om zestig procent van de ondernemers op de markt. Handelaren die zich beter onderscheiden, met verse producten zoals kaas, vis, of olijven kunnen nog wel een goede boterham verdienen.

De CVAH gaat alle nieuwkomers op de markt op het hart drukken dat zij niet de ‘zoveelste zwembroekenverkoper’ moeten worden. Achterhuis stelt dat het in de praktijk vaak gaat om allochtone starters die niet goed nadenken en met een stapel textiel een kraam beginnen.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!