Consument wil info over klimaatbelasting eten
Gepubliceerd op 26 mei 2009 om 00:00
De betrokkenheid van Nederlanders op het gebied van voedsel en de invloed op het klimaat is groot. Van de consumenten realiseert 63 procent zich dat hun keuze voor bepaald eten gevolgen heeft voor het klimaat. Twee van de vijf Nederlanders heeft meer geld over voor milieuvriendelijke producten. Deze groep blijft stabiel, ondanks de huidige economische teruggang.
Nederlandse consumenten hebben meer belangstelling gekregen voor onderwerpen als milieu, dierenwelzijn en eerlijke handel in relatie tot eten. In de winkel is het echter lastig om bewust keuzes te maken over deze onderwerpen, omdat informatie hierover vaak ontbreekt. Daardoor zijn consumenten veelal aangewezen op hun eigen inschattingen en algemene kennis.
Uit het Motivaction-onderzoek blijkt voorts dat 63 procent van de Nederlanders niet aan een product kan zien of het belastend is voor het klimaat. Daardoor kunnen ze er ook geen rekening mee houden. Slechts 14 procent doet dat op dit moment wel. "Dit is voor ons een duidelijk signaal dat aan de informatievoorziening over klimaatbelasting van ons eten het nodige kan worden verbeterd, en dat consumenten daar ook op zitten te wachten", zegt Wouter Rosekrans, projectmanager voedselkwaliteit bij het Voedingscentrum.
Reacties 0