“De meeste omzet komt nog altijd bij de A-merken vandaan’, zegt supermarktdeskundige Gerard Rutte. Hij concludeert: “De fabrikanten hebben de grip op de winkels verloren en dreigen nu ook de grip op de consument te verliezen. De macht van de fabrikanten brokkelt steeds verder af, die van supers en van hun eigen merken groeit.”
Volgens retailkenner Erik Nanninga, partner bij Deloitte, is er aan aantal zaken van cruciaal belang voor merkmakers om goed door de crisis heen te komen. “Zorg dat de balans verbetert, zodat de bank niet vervelend kan gaan doen. Zo laat mogelijk betalen, maar zo snel mogelijk betaald krijgen, bijvoorbeeld. Zodat je werkkapitaal verbetert. Verder moeten bedrijven heel goed kijken welke producten echt belangrijk zijn voor hun assortiment, om vervolgens slimmer te onderhandelen over prijs en promoties. En natuurlijk moeten ze innoveren.”
Innovatie cruciaal voor bestaansrecht A-merk
Gepubliceerd op 26 mei 2009 om 00:00
Merkfabrikanten moeten alles in de strijd gooien in het gevecht om de consument, die in tijden van recessie minder te besteden heeft en waar voor zijn geld wil. De verwachting is dat de komende tijd zeker merken zullen sneuvelen, meldt De Telegraaf vandaag.
Reacties 0