Supermarktconcern Ahold, in Tsjechië en Slowakije actief met de formules Albert en Hypernova, gaat orde op zaken stellen in die regio. Zo sluit het concern 21 slecht presterende winkels en gaat het de winkeloppervlakte van de hypermarkets reduceren. Daarnaast worden alle winkels die de naam Hypernova dragen omgebouwd tot Albert. Ahold gaat bovendien het aandeel van huismerken vergroten. Ook wordt extra kritisch naar de kosten gekeken en worden de promotionele activiteiten opgeschroefd.
Volgens de financiële Ahold-topvrouw Kimberly Ross is de concurrentie op de Tsjechische en Slowaakse markt fel. “Het gaat daar vooral om de laagste prijs. In Nederland zijn klanten veel loyaler naar een supermarkt toe.” Dit illustreert ze met Slowakije, dat sinds begin dit jaar de euro als betaalmiddel kent en het gevoel hebben dat ze teveel afrekenen bij de kassa. “Een aantal Slowaken dat aan de grens woont, gaat nu naar Hongarije of Polen voor boodschappen.”
Ahold reorganiseert in Tsjechië
Gepubliceerd op 29 mei 2009 om 00:00
Reacties 0