De omzetgroei in de Nederlandse supermarkten zal in de tweede helft van dit jaar dramatisch inzakken. Volgens het rapport Detailhandel, dat het economisch bureau van ING maandag uitbrengt, zal de omzetgroei over het hele jaar niet boven de 1,8 procent uitkomen.
Vorig jaar groeide de omzet nog met 7,4 procent. Het verschil met vorig jaar wordt voor 50 à 60 procent bepaald door lagere prijzen, en voor 40 à 50 procent doordat de consument onder invloed van de crisis minder besteedt en vaker kiest voor goedkopere artikelen.
Hoewel de omzet onder druk staat, ligt het volgens ING niet voor de hand dat er in de huidige omstandigheden een nieuwe prijzenoorlog onder supermarkten losbrandt. "De belangrijkste spelers, de marktleider voorop, hebben er geen belang bij", aldus senior banker Amin Mansour van ING Wholesale Banking in een toelichting. In de Nederlandse markt is Albert Heijn de grootste met een marktaandeel van meer dan 30 procent.
De groei in het afgelopen jaar werd voor een heel groot deel (5,1 procentpunt) gedreven door hogere verkoopprijzen voor grondstoffen, aldus Jurjen Witteveen van het economisch bureau. De prijzen op de wereldmarkt zijn inmiddels gedaald. Toch zullen de omzetten maar zeer beperkt groeien, omdat de klanten minder afnemen, zo verwacht ING.
'Groei is eruit in supermarktbranche'
Gepubliceerd op 2 juni 2009 om 00:00
Reacties 0