Webwinkels zien aandeel in detailhandel toenemen

De verhouding tussen de traditionele retail en webwinkels verandert. Online winkelen groeide in 2004 met 35%, terwijl de omzet van de reguliere detailhandel met 2,1% afnam. Uit recent onderzoek blijkt dat internet voor consumenten inmiddels de belangrijkste plek is geworden om de prijs en kwaliteit van producten te vergelijken. De adviesfunctie en de toegevoegde waarde van persoonlijke verkoop neemt af. Maar liefst 93% van alle op internet winkelende consumenten gebruikt het internet om zich te oriënteren op een aankoop en 76% zegt beter geïnformeerd te zijn dankzij het internet. Online consumentenbestedingen namen afgelopen jaar toe tot 1,68 miljard euro. De gemiddelde online koper besteedde in 2004 424 euro. Dat wil niet zeggen dat het alleen maar rozengeur en maneschijn is bij de webwinkels. Het aandeel van webwinkels in de totale detailhandelomzet steeg weliswaar met eenderde, maar blijft vooralsnog steken op slechts 2,1%. Volgens Daniel Ropers van Bol.com scoort zijn bedrijf vooral goed met voornoteringen. Zodra producten als boeken en cd`s fysiek in de winkel liggen, blijken traditionele winkels meer en betere koopprikkels te leveren.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!