Volgens de oprichter van Trendslator moeten consumenten zich bewuster worden van hun consumptiegedrag en moeten aanbieders overgaan op mens- en milieuvriendelijke vormen van produceren. Met Project Hoop, een platform voor maatschappelijke innovatie, wordt gezocht naar ideeën voor een betere toekomst. Doel is het bieden van tien gecategoriseerde kansen voor een betere toekomst na de kredietcrisis; bewust, duurzaam, echt, eerlijk, langzaam, lokaal, slim, transparant, verbonden, zinvol.
Deze kansen komen voort uit trends die al eerder aanwezig waren maar nu meer dan voorheen de gelegenheid krijgen om van invloed te zijn. Volgens Roothart is er dus geen sprake van revolutie van maar van evolutie. ‘Anders dan tijdens eerdere crisis wordt het belang van een duurzamere, eerlijkere, zinvollere toekomst veel meer ingezien. We moeten nu een omslag maken van denken in termen van welvaart (economische groei en winst) naar het denken en werken in termen van welzijn (maatschappelijke groei en winst).’
In het juninummer van RetailTrends, dat volgende week verschijnt, een uitgebreide special over duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen in de retail. Een proefnummer aanvragen? Stuur een mail naar sales@retailtrends.nl. Een jaarabonnement op RetailTrends? Klik hier.
Reacties 0