Creatieve klanten zijn zeer gewild voor productinnovatie

Steeds meer ondernemingen betrekken hun klanten direct bij het ontwerp van nieuwe producten. Traditioneel sturen ondernemingen marketingonderzoekers de markt op om klantbehoeften te ontdekken. Dit is echter een kostbare strategie waarvan het succes niet verzekerd is. Gebruikersinnovatie is geen nieuw fenomeen, wel dat ondernemingen het actief gebruiken bij hun productontwikkeling. Niet alleen is een vraaggestuurde innovatie succesvoller dan een aanbodgestuurde, de onderneming krijgt directe feedback en hulp vanuit de markt. Bovendien is gebruik van zogeheten `lead users` goedkoper dan een r&d-medewerker. De dominante zienswijze op innovatie is dat mensen betaald willen worden voor hun creativiteit. Bij klanten is dit echter niet het geval - ze zijn zeer bereid samen te werken met de onderneming en een superieur product samen te stellen. De opkomst van online communities en toolkits is een belangrijke oorzaak van de toenemende klantinnovatie. Zo gebruikte BMW een online toolkit waarmee klanten nieuwe ideeen aanbrachten. Van de 1.000 gebruikers van de kit zijn er 15 uitgenodigd om met BWM`s ingenieurs te praten - hun ideeen worden verwerkt in de nieuwe prototypes.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!