De recessie dwingt kledingmerk Tommy Hilfiger, dat de laatste jaren de omzet steevast met dubbele cijfers zag toenemen, aan andere dingen dan groei te denken. Sterker nog, de oorspronkelijke groeistrategie van het concern dat in Amsterdam zetelt staat geparkeerd. De nadruk ligt nu op efficiëntie, het genereren van cash om schulden af te lossen en snijden in de kosten, zo schrijft De Telegraaf maandag.
Het citaat is van de Nederlandse topman Fred Gehring, die in de ochtendkrant een toelichting geeft op de behaalde jaarcijfers. De spectaculaire omzetgroei van 21 procent naar 1,6 miljard euro die Hilfiger in het afgelopen gebroken boekjaar – dat 31 maart 2009 eindigde – kwam vooral door de overname van de schoenendivisie en honderd winkels extra (waarvan 25 van Hilfiger zelf, de rest bevoorraadt het merk). De winkels zetten in de eerste helft van het boekjaar nog drie procent meer om, maar de tweede helft was er geen groei en in april en mei daalde de omzet met respectievelijk zes en twee procent.
Dit jaar wordt dan ook een overgangsjaar voor het merk dat in 1985 werd opgericht door ontwerper Tommy Hilfiger, van 1992 tot mei 2006 aan de beurs genoteerd stond en daar voor 1,6 miljard dollar door investeringsmaatschappij Apax weer vanaf werd gehaald.
“We zullen wel wat groeien”, verwacht de topman. “Maar niet meer met dubbele cijfers.” Andere dingen zijn nu belangrijker. Zoals werkkapitaal en voorraden terugbrengen en minder reizen door gebruik te maken van telepresence, een vergadertechniek waarbij de partijen zich in dezelfde ruimte wanen terwijl ze vaak in een ander werelddeel zitten.
Hilfiger focust op meer dan alleen winst
Gepubliceerd op 8 juni 2009 om 00:00
Reacties 0