De Nederlandse supermarkten hebben geen last van de crisis. Ze profiteren er misschien zelfs wel van, zo meldt het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) donderdag in een persbericht.
Ondanks de wereldwijde economische neergang zal de omzet van supermarkten dit jaar met drie procent stijgen. Het CBL berekende dat de omzetgroei in de eerste vijf maanden van 2009 3,8 procent bedroeg. Al eerder zei de koepelorganisatie een groei van drie procent te verwachten, voor het merendeel dankzij hogere prijzen (twee procent).
In 2008 realiseerden supermarkten 6,5 procent meer omzet dan in 2007. In totaal steeg de totale omzet in 2008 naar 30,5 miljard euro, een nieuw record. Met name in de eerste drie maanden van 2008 realiseerden de supermarkten een grote groei.
Wel signaleert de belangenorganisatie dat de recessie consumenten kritischer maakt. Het huismerk wint aan populariteit en er wordt scherper op aanbiedingen gelet.
Supermarktomzet blijft stijgen
Gepubliceerd op 11 juni 2009 om 00:00
Reacties 0