Versproducten worden steeds belangrijker voor totale omzet supermarkten
Gepubliceerd op 31 maart 2005 om 00:00
Het aandeel van versproducten in de totale supermarktomzet is in vergelijking met vorig jaar met een 0,5%-punt gestegen tot 41% van de totale omzet. Dat blijkt uit onderzoek van bureau ACNielsen over de periode februari 2004-januari 2005.Kruidenierswaren maken nog slechts 34,1% uit van de totale omzet die de supermarkten realiseerden. Drogmetica, rookwaren, papier en andere non-foodartikelen waren goed voor 16% en diepvriesproducten voor 3,6%. Als de afzonderlijke productcategorieen onder de loep worden genomen, blijkt dat de eerste vier plaatsen bezet worden door versproducten: vers vlees staat op de eerste plaats (1,88 miljard euro; - 1% in vergelijking met vorig jaar), verse groenten (1,085 miljoen euro; + 5%), verse vleeswaren (967 miljoen euro; + 2%), en vers brood (924 miljoen euro; + 4%). Bier is het meest verkochte niet-versproduct (790 miljoen euro; - 2%). De top-10 wordt gecomplementeerd door de categorieen vers fruit, sigaretten, Nederlandse kaas, frisdranken en kort houdbare zuivel.
Reacties 0