Een merk dat de afstand tot de omgeving niet verkleint, valt buiten de boot. Dat blijkt uit een onderzoek naar de toegankelijkheid van merken onder ruim 500 Nederlanders, uitgevoerd door marktonderzoekbureau Ruigrok | NetPanel in samenwerking met strategisch adviesbureau Fronteer Strategy. Voor de studie werden 21 merken onderzocht op toegankelijkheid. Douwe Egberts, Albert Heijn en Rabobank vormen het erepodium.
Uit het onderzoek blijkt dat toegankelijke merken open staan voor de reactie, mening en bijdrage van klanten. Ze hebben oog voor de werkelijke behoefte van de consument en dit zie je terug in hun producten. Soms worden klanten zelfs als partner in het proces betrokken. De impact van deze nieuwe populariteits-factor, toegankelijkheid, mag dan ook niet onderschat worden. “Het pleit voor een slimme en relevante omgang van het merk met de buitenwereld. De grote winnaar staan dichterbij het publiek en leveren de consument kennelijk waar zij behoefte aan heeft.”
Martijn Pater, partner bij Fronteer Stategy, geeft aan dat dit inzicht precies aansluit bij het huidige leefklimaat van kritische consumenten. “Dominante en gesloten merken zijn uit de tijd,” zegt Pater. Volgens hem kun je zien dat Douwe Egberts goed inspeelt op de factor ‘toegankelijkheid’ met bijvoorbeeld de burendag. “Rabobank heeft het als Boerenbank natuurlijk van oudsher in zich maar weet slim op dat imago voort te borduren,” aldus Pater.
Toegankelijke merken het populairst
Gepubliceerd op 24 juni 2009 om 00:00
Reacties 0